onsdag 2 januari 2013

Recept: Red velvet cake

Här kommer receptet på Red velvet-tårtan jag visade i förra inlägget.
Det är egentligen menat för att göra cupcakes, men om du dubblar ingredienserna så räcker det till en kaka på 20 cm.
Jag gjorde min tårta i tre bakformar á 10cm och behövde inte dubbla receptet.
Annars räcker en sats till 12 st cupcakes.

Det är en klar fördel om du har en köksvåg.




Red velvet cake/cupcakes

60 g osaltat, rumstempererat smör
150 g socker
1 ägg
10 g kakao
1 1/2 msk röd karamellfärg
1/2 tsk vaniljessens (vaniljsocker går också bra)
1 1/4 dl filmjölk eller yoghurt
150 g mjöl
1/2 tsk salt
1/2 tsk bikarbonat
1 1/2 tsk vitvinsvinäger

Vispa smör och socker poröst, tillsätt ägget och vispa till en väl blandad smet.

Blanda kakao, karamellfärg och vaniljessens/vaniljsockret i en bunke till en tjock massa.
Tillsätt massan i smörblandningen och vispa noga tills smeten fått en jämn färg och konsistens.
Sänk till låg hastighet och varva ner filmjölken/youghurten och mjölet om varandra i den röda smeten, men vispa ordentligt emellan varven så det blandas väl.
Öka hastigheten tills smeten blivit riktigt slät.
Sänk sedan hastigheten och tillsätt salt, bikarbonat och vitvinsvinäger, höj hastigheten igen och bearbeta smeten ytterligare några minuter.

Fördela smeten i muffinsformar eller i en smord och ev. bröad bakform.
Har du tre bakformar av samma mått, fördela då smeten jämnt i dessa, gräddningstiden bli något kortare än med en form så håll koll under tiden dom är i ugnen.
Grädda i 175 gr i 20-25 min om du gör cupcakes, eller ca 40-45 min om du gör en tårta.
Prova med provsticka och låt bakverken kallna helt.





Cream cheese frosting

300 g florsocker
50 g osaltat, rumstempererat smör
125 g färskost (ex. philadelphiaost)
1/2-1 tsk vaniljsocker

Vispa upp smöret i några minuter, tillsätt sedan florsockret pö om pö tills allt är blandat.
Tillsätt färskosten och vaniljsockret och vispa ihop på låg hastighet tills det är blandat.
Höj sedan till medelhög hastighet och vispa frostingen lätt och fluffig i minst 5 min, men inte för länge då den har en tendens att bli lös eftersom det är färskost i.

Bred eller spritsa frostingen dina avsvalnade cupcakes eller fyll och spackla/spritsa tårtbottnarna.






Jag fyllde min tårta med cream cheese frostingen och hackad mörk choklad, vilket blev en otroligt god kombination!
Möjligtvis en ny favorit faktiskt ;)..


Har du inte bakat detta bakverk innan så rekommenderar jag dig att göra det!
Vågar nästan lova att du inte blir besviken ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar