måndag 20 oktober 2014

Brownies med valnötter och mörk hallontryffel.. och förändringar i livet!

Höst.. regn och rusk, vinande vindar, fallande löv, mörkare, kallare tider och insikten att man måste räkna med att det tar längre tid att ta på barnen ytterkläderna innan dagis och skola eftersom man fr o m nu måste klä dom som små michelingubbar fram till mars-april... MEN hösten innebär också mys i massor med tända ljus, nersjunken i soffan med raggsockorna, filten och kaffekoppen i handen om kvällarna, modet; med stora koftor, halsdukar, boots, mössor och hattar.
Alla färger som kommer med hösten är ju fantastiska, både i naturen och vad man kan bära, höstens färger är mina absoluta favoriter. Jag älskar de mörka och mustiga färgerna, så som grått, mörklila, mörkgrönt, svart, brunt, guld, senapsgult, vinrött m.m..
Det är något melankolist mörker med hösten som jag gillar och man kan tycka att det låter deppigt, men det är precis tvärtom faktiskt.. Jag blir snarare mer peppad av att åstadkomma olika saker vid den här årstiden av någon konstig anledning, man tar liksom tag i saker som man inte orkat ta tag i under sommarens hetta.

Jag blir väldigt pysslig under hösten och just den här hösten kommer pysslet att stå lite extra i centrum för mig då jag kommer att byta jobb och börja jobba som säljare i Panduro Hobbys butik i Halmstad! Jag ser otroligt fram emot att få träffa mina nya medarbetare och påbörja detta kreativa arbete där jag får möta, hjälpa och inspirera massor av andra kreativa människor (för alla människor är  ju kreativa på ett eller annat sätt ;) ).


Nu till detta inläggets recept!

Jag har bakat ett riktigt "chokladigt" recept, en småkladdig brownie fylld med valnötter som är toppad med en len och mörk hallontryffel. Helt ljuvligt goda till kaffet!
Recepten på kakan och tryffeln kommer ursprungligen från mästarkonditorn Roy Fares, så de är värda att delas med här på bloggen.




Brownies med valnötter

150 g smör
2,75 dl socker
1,5 dl kakao
0,5 tsk salt
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
1 dl vetemjöl
ca 100 g valnötter


Smält smöret i en kastrull och tillsätt socker, kakao, salt och vaniljsocker.
Rör till en grynig massa.
Rör ner 1 ägg i taget med en slev eller slickepott tills det blandats ordentligt.
Blanda till sist i vetemjölet och rör till en slät smet.
Bred ut smeten i en djup bakplåt/bakform med fyra kanter som du klätt med bakplåtspapper.
Grovhacka valnötter och strö dom över smeten.
Grädda på 160 gr i ca 20-22 min.
Ta ut kakan och låt svalna.


Mörk hallontryffel

150 g tinade hallon
200 g mörk choklad
1 dl vispgrädde
0,5 dl socker
50 g rumstempererat smör

Gör hallontryffeln medan kakan är i ugnen.
Mosa/mixa de tinade hallonen och sila till en slät puré genom en finmaskig sil.
Hacka chokladen och lägg bitarna i en bunke.
Koka upp hallonpuré, vispgrädde och socker och häll ner det i bunken med chokladbitarna.
Tillsätt smör och blanda ihop till en slät tryffel.
Om tryffeln känns lite lös, så vänta en stund innan du brer den över den svalnade browniekakan.
Ställ in formen i kylen tills tryffeln har stelnat.
Ta ut och servera till fikat, gärna med en klick nyvispad grädde :).




Ha det fint i höstrusket!
Kram Angelica
 

1 kommentar:

  1. Det är jättekul att hjälpa kunderna med idéer, det kommer du säkert att tycka om. :) Men det är farligt för plånboken kan jag säga. Jag har alltid varit väldigt pysslig, men förut hade jag mina områden i tex scrapbooking där jag designade åt en butik...nu ser man dagligen nya saker och "måste" göra allt möjligt, man upptäcker mycket nytt att göra hela tiden. Väldigt skoj! :)
    Både jag och Helene är riktiga gottegrisar och har ofta godis i lådan som vi går och nallar i under dagarna, så om du får några fina bakverk över tackar vi aldrig nej. ;) Haha! Fast Helene har diabetes, jag brukar skratta åt henne när hon köper medicin och godis på samma rast. Kul att du är så duktig på att baka!

    Nu är det bara en och en halv vecka kvar, det ska bli skoj! Det blir en efterlängtad förändring på många sätt för oss, så det blir spännande. :) Kram kram

    SvaraRadera