tisdag 14 april 2015

Hallonrutor med smulig crunch

Med skämskudden på huvudet skriver jag nu ett inlägg här på bloggen, eftersom det var en hel evighet sedan förra.. 
Men det finns en anledning faktiskt, min hjärna har nämligen gått på högvarv hela tiden eftersom jag via mitt nya jobb får tusen och åter tusen (nja, nästan i alla fall) idéer och inspirationer av kreativa saker jag bara måste göra/testa på. Och det är verkligen ett angenämt problem kan jag lova ;). Det har i alla fall gjort att bakningen och tårtdekoreringen fått stå lite vid sidan och vänta på sin tur.. Men nu börjar det så sakteliga klia i "sockerfingrarna" igen, så kanske blir det tätare mellan inläggen framöver (hoppas jag).

Idag bjuder jag på ett relativt nyfunnet favoritrecept av en supergod och perfekt kaka till eftermiddagskaffet. Det är en saftig och ljuvligt mjuk vaniljkaka som dansar tillsammans med syrliga hallon och frasig crunch på toppen, mumma! 
Snabb och enkel att slänga ihop och bakas smidigt i långpanna.

Receptet har jag hittat hos duktiga Lindas bakskola på tidningen Hembakat.




Räcker till ca 25-30 bitar

5 dl socker
8 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
250 g smält smör
1 msk vaniljsocker
3 ägg
3 dl yoghurt (naturell eller hallonsmak)
ca 100 g färska eller fryst hallon (de kan vara djupfrysta när de sticks ner i kakan)

Blanda socker, mjöl och bakpulver i en bunke.
Tillsätt smält smör och blanda ihop till en smuldeg.
Ta ut 3 dl smuldeg och lägg det i en liten bunke till senare.
Lägg i vaniljsocker, ägg och yoghurt i smuldegen och blanda allt till en slät smet.
Bred ut smeten i en bakplåtsklädd långpanna, jämna till med en slickepott.
Stick ner hallonen lite här och var i kaksmeten.
Strö smuldegen som togs bort innan, över kakan.
Grädda kakan längst ner i ugnen på 200 gr i 20-25 min.
Låt kakan svalna i långpannan innan den skärs i bitar.


Avnjutes med fördel till en kopp nybrygt kaffe!

Kram på er!
Angelica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar